سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اشکاشم خانه فرهنگ

                 

                     مذهب شاه محبتشاه  نویسنده ٬ پژوهشگرو روزنامه نگار اشکاشمی

 

مذهب شاه محبتشاه اف، 15 فوریه سال 1937 در روستای نمدگوت ناحیه اشکاشم بدخشان تاجیکستان به دنیا آمد و در ماه نوامبر سال 2004 در شهر دوشنبه به علت "بیماری قند" درگذشت. آقای محبتشاه اف حدود 50 سال در عرصه روزنامه نگاری فعالیت داشت و به عنوان یک چهره شناخته در روند "خود آگاهی ملی" در تاجیکستان نقش موثر داشته است

اکثر روزنامه نگاران صاحب تجربه در تاجیکستان بر این نظرند که سهم آقای محبتشاه اف در رشد روزنامه نگاری در این کشور عمده است. نشریه های چاپ دوشنبه روز پنجشنبه، 15 فوریه به مناسبت هفتادمین سالگرد تولد مذهب شاه محبتشاه اف مطالبی را در باره فعالیت او به نشر رسانیده و از وی به عنوان "بنیادگذار مکتب روزنامه نگاری ویژه" در تاجیکستان نام برده اند.

مذهب شاه محبتشاه اف نه تنها روزنامه نگار شناخته شده ایست، بلکه از جمله افرادیست که در دوران شوروی پیشین برای بالا بردن جایگاه زبان فارسی (تاجیکی) در تاجیکستان تلاش های پیگیرانه کرد و مدتی ریاست بنیاد بین المللی زبان فارسی تاجیکی در تاجیکستان را بر عهده داشته است.

عثمان نظیر، رئیس فعلی این بنیاد از آن یادآور شد که مذهب شاه محبتشاه اف در کنار افراد دیگری برای تهیه و تصویب قانون زبان دولتی در تاجیکستان تلاشهای زیادی کرده است.

آقای نظیر گفـت: "مذهب شاه محبتشاه اف روزنامه نگار حقیقت نگار و با جرات بود. وی در پاک کردن زبان تاجیکی که شناسنامه جاودانه ای برای هر ملت و فرد خودشناس است، سهم بزرگ دارد. همچنین آقای محبت شاه اف در انکار عقاید برخی گروه ها که به زبان ما با چشم تحقیر می نگرستند و هنوز این گونه افراد هستند، مطالبی خیلی باجرات گفت و سخت (در اینباره) نوشت، که نه هر شخصی می توانست این کار را انجام بدهد."

مذهب شاه محبتشاه اف فعالیت روزنامه نگاری خود را سال 1958 میلادی آغاز کرد. اما به مهارت حرفه ای مذهب شاه محبتشاه اف در کار روزنامه نگاری هم در زمان شوروی و هم پس از استقلال تاجیکستان ارج می گذاشتند.

به باور کارشناسان مذهب شاه محبتشاه اف همیشه تلاش کرده تا "واقعیت نگار با مسئولیت" باشد و این اصل کارنامه اش او را در مراحل مختلف سیاسی در تاجیکستان همیشه در ردیف روزنامه نگاران ورزیده و صاحب احترام قرار می داد.

رحمت کریم دولت، روزنامه نگار تاجیک به یاد می آرد، زمانی که مذهب شاه محبت شاه اف سردبیر روزنامه "تاجیکستان شوروی" بود موسسان نشریه های بانفوذ و مخالف دولت در آن دوره، مثل "چراغ روز" و "رستاخیز" صرف نظر از اختلاف عقاید سیاسیشان با آقای محبت شاه اف، او را از بهترین روزنامه نگاران تاجیکستان می شمردند.

آقای دولت افزود: "او به حدی حرفه ای و کارکشته بود که هم دوستانش به او احترام داشتند و هم رقیبانش او را اعتراف می کردند. فکر می کنم آقای محبتشاه اف یک تهمتن در ژورنالیسم تاجیک بود و هنوز هم ژورنالیست واقعی تاجیکستان به نظر من محبت شاه اف است. یاد داریم که قبل از مرگش مقاله ای نوشت در رابطه به وضع آزادی بیان در تاجیکستان که به نظرم بهترین مقاله در چند سال اخیر بود."

این مطلب که "اندیشه کن: فکرت تخم است یا غلافک خالی؟" عنوان داشت و در نشریه "نجات" چاپ شده بود، در آزمونی به ابتکار نمایندگی های سازمان ملل متحد، صندوق ساروس و سازمان امنیت و همکاری های اروپا به عنوان بهترین مقاله سال 2004 برگزیده شد.

مذهب شاه محبتشاه اف در این مطلب وضع آزادی بیان، سطح روزنامه نگاری در تاجیکستان و مناسبت مقامات دولتی با رسانه های گروهی را به صورت مفصل به تحلیل و بررسی گرفته است.

زحمت های مذهب شاه محبت شاه اف در عرصه روزنامه نگاری با چند مدال، عنوان کارمند شایسته تاجیکستان و اعلاچی معارف جمهوری تقدیر شده است.

در سال 1995 آقای محبت شاه اف در آزمون بین المللی به عنوان بهترین سرمحریر آسیای میانه برگزیده شد و دیرتر او برنده جایزه نمایندگی سازمان امنیت و همکاری اروپا در تاجیکستان در بخش روزنامه نگاری در این کشور شد.


ارسال شده در توسط اشکاشم